امروزه بیش از 30سال از زمانی که امام‌خمینی(ره) رابطه ایران و آمریکا را رابطه میش‌وگرگ توصیف کردند، می‌گذرد. امروز نه ایران میش است و نه آمریکا آنقدر قدرت دارد که گرگ تلقی شود... ایران اسلامی، توانش افزایش یافته و آمریکا، قدرتش کم شده، تا جایی‌که اگر تصمیم می‌گیرد به سوریه حمله کند، زورش نمی‌رسد... آنچه در دیدار سپاهیان با فرمانده کل قوا گذشت، نقطه پایانی بود بر رابطه تعریف‌شده گرگ‌ومیش. به یقین صاحب این تعریف، یعنی امام‌خمینی(ره) هم نمی‌خواستند این رابطه یا بی‌رابطه‌ای، برای همیشه در دنیای سیاست بماند. ایشان در زمان حیات‌شان از ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا، در وقتی که به نفع کشورمان باشد، سخن گفته بودند. یعنی رابطه گرگ‌ومیش را منحصر به صدر انقلاب اسلامی می‌دانستند.----------بهار---مصطفی ایزدی